Kan je als communicatieprofessional Het Nieuwe Werken omarmen?

Een kijkje op het kantoor van… #HoofdCommunicatie @GemeenteZoetermeer. Junior communicatieadviseur, Lisa Kortekaas, bezoekt alle Witters bij hun opdrachtgevers en rapporteert haar bevindingen. Deze maand: hoofd communicatie Karin Hagelstein bij de gemeente Zoetermeer. Het is een winderige dag. Maar: wel een lekker zonnetje. Ik verlaat de tramhalte Stadhuis en loop richting de ingang. De aanblik van de … Lees meer »

We hebben een (pimpelpaarse) match!

Het eind van de strijd tussen woord en beeld Ik word er altijd wat onzeker van, van de uitdrukking ‘Een beeld zegt meer dan duizend woorden’. Het is naar mijn gevoel een diskwalificatie van tekst. Alsof tekst altijd breedsprakig en langdradig moet zijn om iets over te brengen. En alsof beeld niet vaak een onderschrift … Lees meer »

Op zoek naar de ‘waarheid’ over draagvlak

De masterclass van Logeion en Wit Communicatie “De ‘waarheid’ is het resultaat van discussies met vrienden”, zei David Hume in de 18de eeuw. Het is ook de boodschap van Noëlle Aarts tijdens de masterclass Polarisatie en Communicatie die Wit Communicatie samen met Logeion op 5 oktober organiseerde. Aan de hand van Aarts’ presentatie over dialoog, … Lees meer »

Hoe spreek je je doelgroep aansprekend aan?

Twee overheidsorganisaties en een uitzendbureau gingen afgelopen zomer publiekelijk onderuit toen zij er niet in slaagden hun doelgroep op de juiste manier aan te spreken. In alle gevallen waren jongeren de doelgroep. De organisaties benaderden de jongeren op een manier die hen niet aansprak. Zoals vaak had dat een averechtse reactie tot gevolg. Maar hoe … Lees meer »

Wit groeit!

Wit Communicatie heeft zich afgelopen zomer versterkt met twee nieuwe communicatieadviseurs. De 23-jarige Lisa Kortekaas is half augustus begonnen als junior communicatieadviseur bij het Amsterdamse communicatiebureau. Lisanne Nieuwland (24 jaar) is op 15 september gestart als medior communicatieadviseur. Wit vindt het fijn om te merken dat ook jonge professionals als Lisa en Lisanne zich op het thema … Lees meer »

Is reactieve woordvoering passé?

We willen met z’n allen meer openheid en transparantie. De verschuiving naar een steeds proactievere woordvoering is dan ook een zeer logische in de veranderende maatschappij. Betekent dit dat reactieve woordvoering en persvoorlichting straks helemaal niet meer bestaan en dat alle woordvoering automatisch proactief is? Als woordvoerder of persvoorlichter ben je de schakel tussen jouw … Lees meer »

“Draagvlak Denkraam voegt duidelijk iets toe”

Roelof Benthem over het Draagvlak Denkraam van Wit Communicatie Roelof Benthem, organisatieadviseur bij Twynstra Gudde, vindt het Wit Draagvlak Denkraam een krachtig instrument voor het creëren van draagvlak, omdat het een geïntegreerde aanpak biedt. Bovendien zijn de vragen en stappen in de trechter helder en eenduidig. Maar Benthem ziet ook mogelijkheden voor verdere ontwikkeling. “Het … Lees meer »

“Woordvoering: een extra uitdaging in deze tijd van sociale media”

In dit mini-interview stellen we een collega uit het vak van communicatie/ woordvoering en tevens gebruiker van de Communicatie Cockpit (CoCo) aan je voor. Deze keer: Angèle Scholtes, communicatieadviseur en woordvoerder bij de gemeente Enschede. Bij de gemeente Enschede werken twaalf woordvoerders, waarvan 6 voor het College van B&W. Per maand worden er gemiddeld veertig persvragen beantwoord. … Lees meer »

Kort is het nieuwe zwart

Moeten we mee met die mode? ‘Hallooo girlss, hebben jullie leuke korte zinnetjes/tekstjes die betekenisvol zijn?’, aldus een vraag op meidenforum Girlscene. Ik moest erom lachen. Gelukkig mogen teksten nog betekenis hebben, als ze maar wel kort zijn. Want dat is de maat tegenwoordig. Kort is het nieuwe zwart. Hoe doe je dat, korte (en … Lees meer »