Wat hebben de vernieuwers uit ons vak met elkaar gemeen? En hoe zorg je ervoor dat jijzelf een vernieuwer wordt? Afgelopen week vond het jaarlijkse Communicatiecongres plaats. Het thema was ‘De Vernieuwers’. Ik ging op zoek naar de rode lijn in de verhalen van de verschillende sprekers.

Bij ’De Vernieuwers’ denk ik gelijk aan Steve Jobs, Walt Disney en Mark Zuckerberg. Vernieuwers zijn mensen die met iets totaal nieuws komen, iets wat er tot dusver nog niet was. Althans, dat dacht ik. Ook de Dikke van Dale vindt dat vernieuwen staat voor het vervangen van het oude: ‘Ver·nieu·wen (vernieuwde, heeft vernieuwd) 1 het oude vervangen’. Maar door de vernieuwers op het Communicatiecongres ben ik gaan twijfelen aan deze definitie. Want moet je om vernieuwend te zijn wel eerst je oude paar schoenen weggooien voor je met een nieuw, flitsend paar kan komen?


Innovatie in ons vak

Tijdens het congres kwamen er een flink aantal creatieve ideeën voorbij waarvan ik, en met mij velen anderen, dacht: “Waarom heb ik dit zelf niet bedacht?” Zoals het idee van VanMoof om een afbeelding van een tv te plaatsen op een doos met daarin de bekende VanMoof-fiets. Doordat de postbezorgers dachten een tv te vervoeren, waren zij een stuk voorzichtiger met de vracht. Het aantal klachten over beschadigde fietsen liep hierdoor terug tot bijna nul.

Ook het idee van Google om een eigen escape room te openen is zo’n idee. In het interactieve spel Google Backstage kruipt het publiek in de rol van Google. Op deze manier ervaren zij hoe Google omgaat met het belangrijke, maar soms droge onderwerp privacy.

De gedachte van Maak Amsterdam om influencers in te zetten als gids door het Rijksmuseum vind ik ook een knap idee van een vernieuwer uit ons vak. Via de app SnapGuide leren leerlingen uit het voortgezet onderwijs over de Gouden Eeuw door ‘snaps’ en ‘challenges’ van populaire YouTubers en artiesten. En zo zou ik nog wel even door kunnen gaan over de inspirerende innovaties die tijdens het congres voorbij kwamen. Maar wat is het geheim achter deze goede ideeën?

Nieuwe combinaties

Het antwoord op deze vraag vond ik bij spreker en ‘ideaDJ’ Ramon Vullings. Ramon geeft aan dat we bij innovatie de strategie van dj’s moeten volgen. Dj’s zijn de helden van deze tijd, maar maken relatief weinig nieuwe muziek. Ze maken krachtige, elegante combinaties die waarde toevoegen en brengen die naar buiten. Dj’s zijn dus niet bezig met oude vervangen, maar gaan op zoek naar nieuwe combinaties die werken.

En is dat nou eigenlijk niet precies wat bovenstaande, innovatieve ideeën van de vernieuwers ook zijn? Knappe combinaties, die waarde toevoegen. Het idee van een escape room is niet nieuw, net zo min als een doos met daarop een tv en influencers. Wat de bedenkers van deze vernieuwingen deden, is het maken van knappe combinaties. Dus ga je bij een volgende brainstorm niet blindstaren op het bedenken van iets nieuws, maar kijk naar wat er al ligt en ga op zoek naar nieuwe combinaties die waarde toevoegen. En laat je hierbij ook inspireren door goede ideeën buiten je eigen vakje. Kijk naar andere disciplines, organisaties, branches. Hoe lossen zij het probleem op en ‘leen’ de oplossing. Dan zie ik je volgend jaar op dat podium tussen de andere vernieuwers.

Delen
Deel het bericht in je netwerk








Verzenden