De woordvoerder wordt met uitsterven bedreigd, zo lees ik steeds vaker. We moeten afstappen van onze (on)natuurlijke voorliefde voor het geschreven woord, vlogs maken in plaats van blogs. Maar is dat wel zo? Moet de woordvoerder plaats maken voor de beeldvoerder?

Als woordvoerder kun je zowel reactief als proactief te werk gaan. Je spreekt met journalisten om jouw verhaal te vertellen. Vaak stuur je nog een leuk plaatje mee. Dan is het nog maar de vraag of en in welke vorm en waar het verhaal ook daadwerkelijk in de media komt. De beeldvoerder richt zich eigenlijk niet of nauwelijks op de traditionele media, maar is juist te vinden op de social mediakanalen. De beeldvoerder wil zoveel mogelijk mensen bereiken en daarmee ‘scoren’. En met lange teksten scoor je niet, met mooie plaatjes wel.

De woordvoerder lijkt daarmee nog steeds old-school de rol te vervullen om de organisatie op een positieve manier zo breed mogelijk in het nieuws te krijgen, terwijl de beeldvoerder veel gerichter te werk gaat. Via de social mediakanalen kan hij bepalen wie het beeld te zien krijgt en daarmee dus veel gerichter zijn boodschap verspreiden.

Bij een praatje hoort een plaatje

Een gezegde dat al jaren wordt gebruikt: ‘Bij een praatje hoort een plaatje’. Of het nu gaat om een persbericht, een presentatie of een speech, een plaatje bij je verhaal zegt soms meer dan 1000 woorden. Bovendien schijnt 80% van wat je tot je neemt gerelateerd te zijn aan beeld. De vraag is wat het juiste plaatje is om te gebruiken als beeldmateriaal. Niet iedere woordvoerder denkt daar even goed over na of het ontbreekt hem/haar simpelweg aan tijd om daar extra aandacht aan te besteden. Vaak zoekt hij of zij dan meer voor de vorm even snel een plaatje bij het verhaal.

Samenwerking

Moet hiermee het vak van woordvoerder richting beeldvoerder verschuiven of is beeldvoerder eerder een vak apart? Wat mij betreft het laatste. Ik denk dat een beeldvoerder meer schurkt tegen het vakgebied van marketing & sales: hoe kan beeld ingezet worden om onze organisatie/product/boodschap te ‘verkopen’. Een woordvoerder zie ik nog steeds als een specialist binnen de communicatiediscipline.

En ja, ik vind ook dat de lijn tussen communicatie en marketing steeds meer vervaagt en dat daarmee ook de beeldvoerder en de woordvoerder steeds meer tegen elkaar aan schurken. Maar voor nu zeg ik dat deze twee elkaar meer zouden moeten versterken en niet zozeer elkaar kunnen vervangen…

Ik ben erg benieuwd naar jouw mening over dit onderwerp en praat er graag een keertje met je over door.
Mail me op claudia.jansen@witcommunicatie.nl of bel me 06-24329708.

Delen
Deel het bericht in je netwerk








Verzenden